משמורת משותפת: מודל "ההורה-העסוק-יותר"

כיצד לאפשר לילדים למצות את המיטב משני הוריהם, כאשר האב (או האם) עובד בשעות בלתי שגרתיות?

מאת עו"ד אמיר שי

עידן המשמורת המשותפת מביא עמו אתגרים ודילמות שלא נחקרו בעבר. בצד הרצון לאפשר לילדים ליהנות מיתרונותיה של המשמורת המשותפת, קיימים במציאות מצבים נתונים, שלא מאפשרים לחלק את זמני השהות בין שני ההורים באף אחת ממתכונות חלוקת הזמן המוכרות.  אחד המצבים הנתונים הללו הינו מצב בו האב כפוף לשעות עבודה המונעות ממנו להוציא הילדים פעמיים בשבוע בימים קבועים ישירות מהמסגרת ולהכניסם למסגרת בבוקר המחרת.  במקרים כאלה מומלץ להיעזר במודל "ההורה העסוק יותר".

כאמור לעיל, בסיטואציות פירוד וגירושין רבות, לפחות אחד ההורים כפוף למחויבויות עבודה ומחויבויות אחרות בהן הוא תלוי לפרנסתו בחברה המודרנית.  על כן, ועל מנת להגן על הצורך של הילדים בקשר רצוף ומשמעותי עם הורה העסוק יותר, פותח מודל זה. בהצגת המודל להלן הנחנו כי האב הנו ההורה העסוק יותר. כמובן שהמודל יפה גם למצב ההפוך.

הפעלת המודל:

  1. קבע למי מההורים יש מספר רב יותר של מחויבויות מעבר לשהייה עם הילדים.
  2. אתר את כל פרקי הזמן הזמינים שבכל זאת עומדים לרשות הורה העסוק יותר, והקצה לילדים ולאב את כל הזמנים הללו.
  3. להרחבה נוספת של הזמנים – בדוק כיצד קרובי משפחה של ההורה העסוק יכולים לסייע להורה העסוק לטפל זמנים נוספים בילדיו, וכיצד קרובים דומים מצד האם יכולים לסייע, והקצה לאב וילדים זמנים אלה גם כן.
  4. ההורה האחר יטפל בילדים בכל יתר הזמנים.
  5. כעת הכן תוכנית נוספת שתקבע כיצד זמני ההורות ישתכללו בטווח הבינוני והרחוק ככל שמגבלות הזמן של האב יוקלו.

מודל העדפת ההורה העסוק יותר מבטא הערכה וכבוד ראוי כלפי האחריות הכלכלית והמאמצים שעורך הורה על מנת לפרנס את משפחתו, בכך שמוקירים את זמני השהות המתאפשרים להם. במלים אחרות ויתר עממיות: יש לעשות 'שמיניות באויר' כדי לתת להורה העסוק יותר ביצירת הכנסה למשפחה את מירב זמני ההורות שלוח הזמנים שלו מאפשר לו.

ההורה הפנוי יותר יקבל בדרך זו את מקסימום זמני "ההתרעננות" האפשריים.

 המטרה בשורה התחתונה: בשם טובת הילדים לשמור ולייחד עבורם את מירב הזמן שניתן להפיק מההורה העמוס יותר. כל הצדדים מרוויחים מלוח זמנים שכזה.

 

עו"ד אמיר שי

ישראל, 2017

 

השארת תגובה